Verslag 2023 Verslag 2023
In 2023 waren de kerk en de toren voor belangstellenden geopend vanaf 3 april tot en met 10 november.
Het gehele seizoen kon goed gewerkt worden door een stabiel aantal vrijwilligers welke bij  toerbeurt de balie in tweetallen bemensen. Er vielen dagen uit door de verhuur van de kerk voor diverse evenementen en speciale diensten. De aanleg van een nieuwe verwarmingsinstallatie en dito geluidsinstallatie heeft wel enigszins belemmerend gewerkt.

Het aantal betalende bezoekers was bijna 25.000, hetgeen inkomsten genereerde van € 72608 (incl BTW). Vanaf dit jaar werd BTW geheven op de entreegelden en de verkochte souvenirs en driemaandelijks afgedragen aan de belastingdienst. Voor een correcte registratie werd daartoe een kassa/pinapparaat in gebruik genomen.

Ten aanzien van de aan- en verkoop van souvenirs is het bestuur terughoudend geweest omdat het zich niet wil meten aan de commerciële verkooppunten van souvenirs.
Wel werden een drietal boekjes gepubliceerd van de hand van Arjan van der Star onder de titels “Water&Steen”,  “Vijf jaar onder de Franse Zon” en “Tolkien Tour”. Deze laatste was functioneel in het kader van een expositie over J.R.R. Tolkien wiens 50ste sterfjaar werd herdacht in de maand september.

Het bestuur heeft regulier en adequaat kunnen vergaderen en grip op de lopende zaken kunnen houden. De samenwerking met de Raad van Toezicht kwam nog niet tot stand vanwege het feit dat een geheel nieuwe club van mensen het College van Kerkrentmeesters opstartte. Met dit CvK is wel in enige mate contact geweest voor het hoogst noodzakelijke.

Tijdens dit kalenderjaar werd € 50.000,= overgeschreven naar het CvK vanwege de realisering van diverse projecten, met name de verduurzaamde verwarming, als mede een eerder verstrekte lening van € 50.000 omgezet in een effectieve bijdrage aan de kosten van projecten.

Met de groep van vrijwilligers werden goede contacten onderhouden middels regelmatige nieuwsbrieven maar ook door samenkomsten aan het begin en het einde van het seizoen. Hoewel enkele vrijwilligers vanwege hun vergevorderde leeftijd moesten terugtreden bleef het aantal op peil door de aanmelding van enkele nieuwe vijwilligers uit de kring van de PGMH en daarbuiten. Er lijkt een trend zichtbaar dat vrijwilligers niet meer zoals eerder gebruikelijk wekelijks een baliedienst kunnen vervullen. Hierdoor moeten meer vrijwilligers ingeschakeld worden en vereist het opstellen van een rooster meer tijd en aandacht van onze medewerkster Anna Vrijens-van den Akker.

Al met al kon het bestuur tezamen met de vrijwilligers terugzien op een positief verloop van het jaar en een goed financieel resultaat.
 
terug